24 februari 2012

Malta

Hallow lieve mensen,

Ik ben weer terug van weggeweest. Van Malta om precies te zijn.
Wat hebben we een pech gehad met het weer zeg! Malta heeft dit jaar de ergste winter in 25 jaar. Dit betekend veel regen en wind met temperaturen tussen de 11 en 14 graden. Niet heel koud dus maar erg nat! en daar was ik niet op voorbereid met m'n suède laarzen!

Malta is een mix van allerlei landen en culturen. Italiaans, Arabisch, Frans, Brits je komt het allemaal tegen. Het handige is dat ze er allemaal een aardig woordje Engels spreken doordat ze 150 jaar een kolonie van de Britten zijn geweest. Toch vond ik de locals niet aller vriendelijks.

We hebben een week buskaart genomen waardoor we zoveel als we wilde de bus konden pakken, wat enorm bestpaard heeft op de vervoerskosten. Let wel op! als je snel wagenziek bent is dit echt geen optie! De wegen zitten vol met heuvels en gaten. De rijstijl is iets ongeorganiseerder dan in Nederland. Sommige wegen zijn zo smal dat je denkt, en nu is het een botsing, maar toch krijgen ze het voor elkaar om elkaar klakkeloos te passeren.
Het eiland is vrij klein, met een dik uur rijden ben je aan de andere kant van het eiland. Ideaal dus als je veel wil zien in een korte tijd.

We zaten in het Milano Due hotel in het plaatje Sliema. Sliema is erg dichtbevolkt, heeft een aantal leuke winkeltjes en een mooie boulevard. In St. Julians moet je zijn als je van het uitgaansleven wil genieten. We zijn dus geweest in Sliema, St. Julians, Rabat, Mdina, Valleta (hoofdstad) en het bewoonde, maar veel minder bevolkte eilandje Gozo geweest. Tijdens de busritten hebben we nog meer plaatsjes gezien, maar als ik heel eerlijk ben vond ik alles op elkaar lijken.

uitzicht vanuit het Milano Due Hotel in Sliema

Op Gozo hebben we een tour gemaakt met een hop on/hop off bus hierdoor hebben we het hele eilandje kunnen bekijken. Gozo is mijn favoriete plek van Malta. Er heerst rust en beschikt over natuur!! het enige wat ik in heel Malta heb gemist is vee. Op een paar vogels, zwerfkatten en 2 Deense Doggen heb ik geen dier gezien!

Rabat en Mdina beschikken over mooie oude gebouwen waar je een hoop mooie kiekjes kan schieten, maar na een uurtje heb je het allemaal gezien. Om de mooiste gebouwen en kerken van binnen te zien vragen ze €5,- per gebouw.



Het eten was vooral Italiaans dus goed te doen. Vanille shakes zijn erg lekker, maar de Mac was een teleurstelling. Één avond hebben we heerlijk gegeten bij Medasia in Sliema, een echte aanrader! Een mooi stylish restaurant met gerechten van sushi tot Thaise curry.

Omdat het wintertijd is is iedereen bezig met opknappen, bouwen en verbouwen voor het zomerseizoen. Hierdoor oogte het erg rommelig. Bijna alle huizen zijn van een geel kalksteen gemaakt die van het eiland zelf komt. Ik ben niet erg enthousiast, maar ervan overtuigd dat Malta er in de zomer een stuk beter uit zal zien.

2 opmerkingen: