25 juni 2012

Pastasalade

Afgelopen weekend hadden we een bbq in een prachtige tuin met 15 personen. Ik vind het niet meer dan normaal om ook wat mee te nemen om iets uit handen te kunnen nemen van de organisator, die al genoeg heeft om te regelen. Ik heb er voor gekozen om een pastasalade met tonijn te maken. Deze pastasalade doet het altijd goed op feestjes en zit er kleurrijk uit.

Ik heb gebruikt:
500 gram penne
1 blik mais
1 potje zwarte olijven
1 blik tonijn, ik had tonijn in zonnebloemolie
5 rode en 2 groene punt paprika's
1 grote lepel honing mosterd
1 lepel suiker
1 volle lepel citroensap
3 lepels olijvenolie
Peper en zout

Zo maak je het:
1. Zet water op voor de pasta. Laat de mais, tonijn en olijven uitlekken.
2. Rooster de paprika's. Dit kan boven het vuur of op de grillpan. Ik vind het fijn om de paprika's op een rooster, belegd met bakpapier in de oven op grillstand te roosteren. Het bakpapier is echt nodig omdat er vocht uit de paprika's komt die nare vlekken in je oven achter laten. Mijn voorkeur gaat uit naar deze methode omdat ik dan tijd over heb om andere dingen tussen door te doen. Hoe lang het duurt voordat de paprika's klaar zijn weet ik niet precies. Kijk regelmatig en draai ze om.
Je kan er voor kiezen om de paprika's, zodra deze klaar zijn in een plastic zak te doen en te laten afkoelen. Sommige vinden dat het vel van de paprika's dan beter los laat. Ik laat het oude water zachtjes lopen voor het afkoelen van mijn vingers wanneer het te heet wordt :) en verwijder direct het vel van de paprika's.

3. Kook de pasta, snijd de olijven in ringen en haal de tonijn uit elkaar.
4. Maak nu de dressing. Voeg het citroensap, de suiker, olijfolie, honing mosterd, peper en zout in een kom en mix het geheel tot dat de suiker is opgelost. De hoeveelheid van alles is een beetje aftasten en proeven...
5. Giet de pasta af en besprenkel met wat olijfolie. Voeg nu alles samen en giet de dressing er overheen. Nu hutselen!!
Ik strooi er aan het eind altijd nog wat extra verse peper over heen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten