5 januari 2013

Baba's Kip uit de oven

Ik ben niet zo'n vleeseter. Ik ben vooral overal een beetje vies van. Ik vind het gewoon niet smakelijk om te zien dat er bloed, aders en pezen zitten aan iets wat ik eet, maar ik ben wel van mening dat een beetje vlees goed voor je is en van een goed stuk vlees kan ik op z'n tijd toch wel erg van genieten. Zo ook van deze heerlijke malse kip uit de oven.




































Dit gerecht heet Baba Kip uit de oven omdat dit de manier is waarop mijn baba (papa) het maakt.

Dit heb je nodig (voor 4 personen):
3 rode puntpaprika's
1 courgette
2 grote tomaten
2 grote aardappelen
1 hele kip
olijfolie
Kruiden chilipoeder, paprikapoeder, Tunesische kruiden, basilicum, peper en zout.

Zo maak je het:
1.Verwarm de oven voor op 250 graden.
Houd de kip boven een gaspit om alle haartjes te verwijderen. het is niet erg als hij een beetje aanbrand. Hierna goed de binnen en buitenkant wassen onder de kraan.
2. Stop 4 tenen knoflook en alle kruiden die je maar lekker vind in de mixer tot een puree  Voeg hier olijfolie aan toe. Wij gebruikte chilipoeder, basilicum, paprikapoeder, Tunesische kruiden en peper en zout. Even roeren en smeer hier de kip goed mee in. Leg de kip op een ovenplaat en stop in de oven en zet de oven lager op 200 graden. Over 40 minuten zou je kip gaar moeten zijn, maar dit ligt ook aan het formaat.
3. Snijd ondertussen tomaten, aardappelen en courgette in dikke plakken en leg ook op een bakplaat. Leg hiernaast de hele rode punt paprika's, ontdaan van hun stokje op. Bestrooi met flink wat olie en kruiden.
Plaats de bakplaat onderin de oven.

Mijn vader heeft er een heerlijk pittig tomatensausje bij gemaakt en wat broccoli, no such thing as to much vegtables!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten