14 maart 2013

Qualities

Naar jezelf kijken is soms zo moeilijk en soms zo nodig!

Samen met mijn collega's hebben we een aantal sessie waarin we we werken aan ons team en natuurlijk ook aan onszelf.
Één van de opdrachten die we hebben gekregen is om een kernkwadrant of kernkwadranten te maken.

Voor de mensen die er nog niet bekend mee zijn; een kernkwadrant bestaat uit vier vakken. Links boven in vul je een kernkwaliteit oftewel een goede eigenschap in zoals perfectionistisch, creatief, goede luisteraar, etc.
Daarna ga je kijken naar de valkuil die daar bij hoort. Een valkuil is iets waar je tegenaan loopt, wanneer je een beetje doorslaat in je goede eigenschap.
Stel je bent daadkrachtig, dan zouden anderen jou soms als drammerig ervaren. Dit hoeft natuurlijk niet, maar het is wel iets waarvoor je kan waken.

Nu je weet wat je valkuil is kun je ook je uitdaging invullen. Een uitdaging kan je zien als een ontwikkelpunt. Hier zou je soms iets meer van kunnen gebruiken. In het geval van de valkuil drammerig zijn zou een uitdaging kunnen zijn open staan voor een andere werkwijze of geduld.
De laatste stap in het kwadrant is de allergie. Dit is een eigenschap van een ander wat jij als vervelend kan beschouwen. De allergie van daadkrachtig zou uitstelgedrag kunnen zijn.
Hieronder vind je een kernkwadrant van mij.

Kernwaliteit: ik ben een doorzetter, ik geef niet snel op ook niet na tegenslagen.

Valkuil: een valkuil hierbij  is dat ik het doel uit het zicht verlies en alleen nog maar door en door ga en soms niet van stoppen weet. Soms is ergens mee stoppen niet erg.

Uitdaging: Ik moet mijn doen voor ogen houden, mij niet verliezen in de details, maar een helicopterview behouden.

Allergie: Ik kan er slecht tegen als mensen te veel klagen of alleen maar zeggen Ja doe ik, maar het vervolgens dan niet doen.
Hebben jullie ooit een kernkwadrant gemaakt voor je zelf?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten