29 januari 2012

Minth tea

De lekkerste thee vind ik minth thee! Ik zei lekkerste dus niet de meest gezonde :) Toch drink ik deze thee een paar keer per week. Ik maak dan de Tunesische versie met geroosterde pijnboompitjes. je kan ze natuurlijk ook weg laten als je er niet van houdt.

1. Ik begin altijd met het roosteren van de pijnboompitjes. Ik strooi bijna een half bakje in een klein koekenpannetje en rooster de pitjes op een laag vuur totdat ze mooi goudbruin zijn.
Kook ondertussen een volle pot water.
2. Knip de minth: knip de onderkant van het takje af tot aan waar de blaadjes zitten. Na het knippen, de minth wassen met koud water.
3. Doe 1, niet al te volle lepel met groene gedroogde thee in de theepot.
4. Giet een bodempje met gekookt water in de pot, en giet het water weer af. Dit is om vuil van de thee af te halen en de thee minder sterk te maken.
5. Giet opnieuw water in de pot, maar zorg dat de pot niet helemaal vol zit. .
6. Zet de pot op een laag vuurtje totdat de thee gaat borrelen en omhoog komt zet dan het vuur weer uit. Haal de pot van het vuur en doe de suiker erbij. Ik doe altijd 5 volle lepels, maar 4 is ook wel genoeg :) Nu goed roeren. Schenk een glas in en gooi het weer terug in de pot. Schenk nu een klein bodempje in, goed blazen en even proeven of het zoetheid gehalte naar wens is.
7. Stop de minth in de theepot en nog even roeren. Ik haal na een paar minuten de meeste minth er weer uit en laat 2 takjes in de pot.
en klaar is kees! Genieten maar.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten