22 januari 2012

Rocky Road lekkernij

Een tijdje geleden vond ik het recept "rocky caramel" op internet. Het zag er zo lekker en leuk uit dat ik het meteen een keer geprobeerd heb. Het recept viel in de smaak bij friends en fam en werd al snel omgedoopt tot Rocky road cake vanwege de grote brokstukken in de cake die doen denken aan een hobbelige weg.

Benodigdheden:
200 gram koekjes
1 blikje gecondenseerde melk (ongeveer 400 gram)
4 eetlepels (bastard) suiker
60 gram boter
chocolade
100 gram marshmallows


1. Volgens het originele recept horen er chocoladekoekjes in, maar dat vond ik iets te veel chocolade daarom heb ik gekozen voor theebiscuit.
De koekjes moeten in kleine stukjes gemaakt worden. Ik heb de koekjes in een zak gedaan en er een paar keer opgetrapt. Je kan ze natuurlijk ook fijn maken met een deegroller :)
Zorg ervoor dat er nog wat stukjes over blijven en niet alles verkruimeld wordt. Strooi de koekjes in een kleine ovenschaal.
2. Strooi de marshmallows bij de koekjes in de schaal en roer even door elkaar. Als je normale marshmallows hebt moet je ze nog in wat kleinere stukjes snijden. Je kan ook kiezen voor mini marshmallows dan hoeft dit niet meer.

3. Smelt de boter in een steelpannetjes op laag vuur. Voeg de suiker (originele recept gebruikt bastard suiker) en de gecondenseerde melk toe en roer ondertussen met een garden. Breng het mengsel aan de kook en laat het 5 minuten koken, maar blijf goed roeren, het brand zo aan!! Je zal zien dat het mengsel steeds donkerder van kleur wordt en plakkeriger.
4. Giet het mengsel over het marshmallow mengsel en roer het door elkaar.
5. Laat dit mengsel een half uur afkoelen.
6. Smelt chocolade au bain marie. Blijf de chocolade goed roeren want ook dit brand erg snel aan! Je kan het natuurlijk ook smelten in de magnetron.
Ik had nog chocolade over van sinterklaas letters dus die heb ik gebruikt, maar ook wat witte chocolade omdat ik die het lekkerst vind :)

Giet de gesmolten chocolade over het mengsel en zet het voor 2,5 uur in de koelkast. Na het koelen is de koek hard geworden en kun je er stukken van snijden.

1 opmerking: