10 februari 2012

Brick a l'oeuf

Door mijn Tunesische roots ben ik opgegroeid met allerlei Tunesische lekkernij. Couscous, pepers, harissa, olijven en Brick. Dit laatste Tunesisch bijgerechtje had ik al een tijdje niet meer gemaakt, maar als ik het dan weer eens heb geproefd staat het weer terug op het wekelijkse menu.

Er zijn diverse varianten mogelijk. Ik maak meestal Brick a l'oeuf (brick met ei)

Benodigdheden:
1 pak filodeeg
Een handje peterselie
1 ei
1 niet al te grote aardappel
1 blikje tonijn (ik gebruik op olie)
peper en zout

Zo maak je het:
1. Zet water op, schil de aardappel, snijd hem in stukjes en kook hem zacht in het water.
2. Laat de tonijn goed uitlekken
3. klop het ei in een schaaltje
4. hak de peterselie fijn en strooi het door het ei
5. Wanneer de aardappel zacht is prak je hem door het ei-peterselie mengsel. Voeg de uitgelekte tonijn erbij en bestrooi met peper en zout.
6. Zet een pan op met een laagje olijfolie op. Zorg dat de olie heet is en zet daarna het vuur zachter. Anders gaat het heel erg spatten als je de brick erin doet. Het vuur mag ook niet te laag want dan neemt de brick te veel olie op. even aftasten dus.
7. pak een fillovel en leg het met een punt omhoog. leg in het midden een lepel van het mengsel en sluit het vel. Nu kun je het zachtjes met je handen het mengsel een beetje verspreiden.
8. Bak de brick aan beide kanten goudbruin.
Zorg dat je een bord met keukenpapier hebt om ze te laten uitlekken.


Heerlijk met een beetje citroensap eroverheen.
De bladen worden ook wel in kleine driehoekjes gevouwen of in vierkantjes. Wat ik ook wel eens doe is er rolletjes (loempia's) van maken, dan passen er meer in een pan tegelijk.

Eet smakkelijk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten