14 februari 2012

Oma weet raad: Besparen

Zoals ik heb verteld in de introductie heeft mijn omaatje nog al wat tips. Ze is een kei in het besparen op van alles en nog wat. Ik heb een aantal van de dingen die ze dagelijks op de boerderij doet hieronder uitgewerkt:

  • Afval scheidingNiet iets heel ongewoons, maar mijn oma gaat er ver in. Naast plastic en  papier te scheiden. Houdt ze haar etensresten ook apart. Deze worden namelijk dagelijks over het land uitgestrooid voor de kippetjes en de ganzen. Ook mijn moeder heeft een emmertje op het aanrecht waarin alle etensresten in gaan. Het emmertje maakt 2 maal per week een retourtje naar oma's.
    Er zijn ook dingen zoals sinaasappelschillen die niet worden opgegeten door de dieren. Deze worden weer apart gehouden en gaan op de composthoop verderop het land.
  • Water opvangHet water wat in de dakgoten terecht komt wordt opgevangen in een grote ton. Met dit water (regenwater) worden de dieren gevoed, wordt er gedweild en worden de ramen mee gezeemd. Een goede tip want in regenwater zit minder kalk waardoor je ruiten erg mooi schoon worden en het kost niets!
  • WaardenruilIk heb hierboven al vermeld dat mijn oma kippetjes en ganzen heeft. Doordat ze een creatieve manier heeft gevonden om deze te voeren hoeft ze nooit speciaal voer te kopen.
    Ze heeft met de plaatselijke bakker en een hotel een deal gesloten. De bakker zit met zakken vol met broodkruimels die toch worden weggegooid. Mijn oma haalt deze 1x per week op.
    Het hotel houd ook de broodkruimels apart en in ruil daarvoor krijgen ze (ganzen)eieren, mint (uit de tuin), tomaatjes, pompoenen, komkommers en sla (uit de kas).
  • HergebruikOude thsirt, die gaan niet weg! dat worden poetsdoeken, dit geldt ook voor lakens. maar dan wel nadat er al te vaak nieuwe lappen opgezet zijn. Spijkerbroeken worden ook tientallen keren gemaakt. Is de broek echt op dan wordt ie bewaard, worden alle knopen en de rits eraf gehaald zodat ie andere broeken weer kan oplappen!
  • DoorspoelenDit vind ik toch wel de ergste besparing! en dit zal ook niet in ieder huishouden kunnen. Mijn oma heeft 3 wc's in haar huis: 1 voor gasten (in de hal), 1 in de bijkeuken en 1 boven in de badkamer. het toilet in de badkamer gebruikt ze het vaakst, maar het is toch zonde om elk klein plasje met liters water door te spoelen DUS heeft ze het volgende bedacht. 1x per week gaat ze in bad (ja je leest het goed, 1x pw!!) dit water laat ze niet weglopen, maar blijft in het bad staan. op het randje van het bad staat een bakje zodat als ze naar de wc is geweest  door kan spoelen met water uit het bad!!!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten